Min svigerfar døde grundlovsdag efter længere tids sygdom. Han blev 94 år. I løbet af foråret kom jeg selv meget tæt på ham. Det skyldes den podcastserie, jeg fik mulighed for at lave til Ældresagen. Serien skulle handle om de mange danskere, der har problemer med IT. Som borgere i landet, er vi faktisk tvunget til at modtage post fra det offentlige i digital form. Mange danskere har det svært i forhold til IT, men især ældre, for hvem computere aldrig er blevet rutine og kommet ind under huden, de har det svært. De glemmer koder og ryger ud af digitalpost, netbank og kommer aldrig på mitID.
Det skete for min svigerfar. Som ingeniør arbejdede Leif på de nogle af de første computere herhjemme og var med til at udvikle IT-systemer for Helsingør skibsværft og ØK – han var IT ekspert.
Men også eksperter bliver syge og svækkede. I efteråret sidste år, glemte Leif sit password til nemID. Her begyndte hans digitale nedtur. Den kom oven i en kropslig nedtur, som havde givet ham flere svære udfordringer i forhold til hospitalsbesøg og genoptræning. Regningerne blev ikke betalt og vigtige meddelelser fra læger og hospitalet blev ikke åbnet. For at få hjælp til også at komme på MitID, skulle han møde op på borgerservice, men han var for dårlig til at komme ud af døren. Hvad gør man så? Er der nogen for for hjælp at hente?
Ældresagen ønskede, at min svigerfar skulle have en hoverolle i podcastserien, fordi den personlige historie som regel altid er den stærkeste. Jeg satte mig for at undersøge, hvilken hjælp den ellers knivskarpe og vidende ældre mand kunne få for, så han kunne komme tilbage på den digitale hovedvej. Uden at røbe for meget, kan jeg godt afsløre: Hos det offentlige er der ikke megen hjælp at hente, når man er for dårlig til at møde op på Borgerservice!
Men lyt med – her er et link til min podcast:
Svigerfars digitale liv:
www.aeldresagen.dk/svigerfar